Varslingsanleggene omtales ofte som flyalarmen og tyfonene, og kan bli brukt både i fred og krig for å varsle befolkningen ved akutt fare. I fredstid er det politiet som tar beslutning om slik varsling. Dette kan for eksempel være aktuelt ved gassutslipp fra industri eller dambrudd i vannmagasiner. I krig kan Sivilforsvaret utløse varslingsanleggene ved fare for flyangrep.
Det finnes omtrent 1250 varslingsanlegg i Norge. De fleste ligger i byer og tettsteder. Signalene vil kunne høres av over halvparten av befolkningen.
Varslingsprøve to ganger i året
Sivilforsvaret gjennomfører en landsomfattende varslingsprøve to ganger i året for å sørge for at tyfonene virker og er klare til bruk. Dette gjøres klokken 12 den andre onsdagen i januar og juni. Det er signalet viktig melding - søk informasjon som testes.
Hvem har ansvar for hva?
DSB/Sivilforsvaret
har ansvaret signalanleggene. Kort sagt innebærer dette å sørge for at tyfonene virker og er klare til bruk. Sivilforsvaret gjennomfører en landsomfattende varslingsprøve to ganger i året – i januar og i juni.
Politiet
har ansvaret for å trykke på knappen og utløse signalanleggene dersom det er behov for å varsle befolkningen. Hvis det er krig, kan også Sivilforsvaret utløse signalet.
NRK
har ansvar for å sende myndighetenes beredskapsmeldinger og viktig informasjon på radio. Det er også NRKs ansvar at meldingene kan nå frem, det vil si at dekningen til NRKs DAB-sendenett er så god at befolkningen har mulighet til å motta meldingene på sine DAB-radioer.
Vegvesenet
har ansvar for DAB-signaler i tunneler, slik at de som befinner seg i en tunnel når beredskapsmeldingen blir sendt på radio også hører meldingen. I tunneler med DAB-sendere vil meldingene komme på alle kanaler, ikke bare NRK P1. Skilt med radiosymbol på vil lyse opp for å fortelle bilistene at de må skru på radioen.