Målgruppen for DSBs øvingsveileder er alle aktører som har behov for å øve, både offentlige, private og frivillige organisasjoner.
Grunnboken gir en innføring i hva øvelser er, hvorfor vi øver, ulike typer øvelser og hvilke faser en øvelse består av. Grunnboken er ikke bare ment for de som skal planlegge og arrangere øvelser, men er vel så mye til hjelp for de som skal delta.
Metodeheftene beskriver nærmere de ulike typene øvelser og hvordan man planlegger, gjennomfører og evaluerer disse.
Veileder i planlegging, gjennomføring og evaluering av øvelser (grunnbok)
Grunnboken gir en innføring i hva øvelser er, hvorfor vi øver, ulike typer øvelser og hvilke faser en øvelse består av.
Grunnboken er delt opp i tre deler. Del I tar for seg øvelser i et større perspektiv, del II handler om de ulike aspektene man bør ta stilling til før man starter arbeidet med å planlegge en øvelse, del III omhandler selve planleggingsprosessen.
Metodeheftene beskriver nærmere de ulike typene øvelser og hvordan man planlegger, gjennomfører og evaluerer disse.
Bokmålsversjon (pdf) Nynorskversjon (pdf)
Metodehefter
Fullskalaøvelse
Metodeheftet omhandler fullskalaøvelser, og vil mer detaljert vise hvordan man går frem for å planlegge, gjennomføre og evaluere en fullskalaøvelse.
Spilløvelse
Dette metodeheftet omhandler spilløvelser, og vil mer detaljert vise hvordan man går frem for å planlegge, gjennomføre og evaluere en spilløvelse.
Diskusjonsøvelse
Dette metodeheftet omhandler diskusjonsøvelser, og vil mer detaljert vise hvordan man går frem for å planlegge, gjennomføre og evaluere en diskusjonsøvelse.
Funksjonsøvelse
Dette metodeheftet omhandler funksjonsøvelser, og vil mer detaljert vise hvordan man går frem for å planlegge, gjennomføre og evaluere en funksjonsøvelse.
Lokal øvingsleder
Hensikten med dette metodehefte er å øke forståelsen for hva rollen innebærer og hva som kreves for å gjøre en god jobb som lokal øvingsleder (LØL).
Evaluering av øvelser
Hensikten med dette metodeheftet er å gi en grunnleggende innføring i hvilke valg og hensyn som man står overfor når man skal i gang med en evaluering.
Bokmålversjon (pdf) Nynorskversjon (pdf)
Vedlegg: Erfaringslæring etter hendelser og øvelser (skjema i pdf)