Brukere av nød- og beredskapskommunikasjon har behov for en fremtidsrettet løsning for kommunikasjon og informasjonsdeling som er robust og sikker med god dekning og kapasitet.
Konseptet som ligger til grunn innebærer at dekning og kjernenett skal leveres av kommersielle mobiloperatører, mens staten skal anskaffe og forvalte oppdragskritiske tjenester for nød- og beredskapskommunikasjon. Kombinasjonen av statlig eierskap og kjøp fra kommersielle mobiloperatører utnytter styrkene fra begge sektorer.
Byggeklossene i nytt nødnett
Kommersielle mobiloperatører: Dekning, robusthet og kjernenett
Dekning og kjernenett skal i hovedsak leveres av kommersielle mobiloperatører.
De kommersielle mobiloperatørene i Norge har robuste og landsdekkende mobilnett, og det er besluttet at disse skal gi dekning også i et nytt nødnett. Staten skal altså ikke bygge en helt ny infrastruktur. Ved å kjøpe dekning og kjernenett fra mobiloperatørene, vil innovasjonskraften i mobilmarkedet og teknologi som 4G og 5G benyttes.
Et nytt nødnett basert på kommersiell mobilteknologi (4G/5G og videre generasjoner) tilrettelegger for at nød- og beredskapsaktørene kan utnytte innovasjonskraften i mobilmarkedet. Mobiloperatørene er underlagt sikkerhetsloven, har spisskompetanse på mobilnett og har egne sikkerhetsmiljøer med kapasitet til å motstå, detektere og håndtere digitale hendelser.
Staten: oppdragskritiske tjenester
Det skal etableres en statlig løsning for oppdragskritisk kommunikasjon. Dette omfatter nødnett-tjenester som blant annet gruppefunksjonalitet, som i liten grad tilbys av de norske mobiloperatørene i dag. I tillegg til tale skal det være muligheter for å sende data og video i grupper.
Videre vil staten håndtere beredskapsaktørenes abonnement og kundeforhold, som i dagens Nødnett.
Nytt nødnett vil basere seg på standardiserte grensesnitt mellom kjernenett og løsning for oppdragskritiske tjenester. Staten vil benytte ulike virkemidler, som eierskap, sikkerhetsloven, regulering, tilsyn og avtaler for å oppnå tilstrekkelig grad av nasjonal kontroll og forsvarlig sikkerhet i nytt nødnett.
Nødnettbrukere: Kontrollrom, terminaler, apper
Brukerorganisasjonene har ansvaret for sine løsninger for kontrollrom og mobile enheter som mobiltelefoner/terminaler, nettbrett, mv. og tilhørende apper.
Overgangen til nytt nødnett krever at TETRA-terminaler byttes ut med mobiltelefoner og annet utstyr tilpasset ulike kommunikasjonsbehov. Dette er en omfattende jobb, da alle kjøretøyer, båter og helikoptre som i dag bruker Nødnett må ha nytt kommunikasjonsutstyr.
Krav til håndholdte enheter
Operatører av samfunnsviktige kommunikasjonstjenester i Norden har utarbeidet felles krav til design og egenskaper for mobile og robuste terminaler som skal brukes i neste generasjons kommunikasjonssystem som blant annet nytt nødnett. Landsspesifikke krav vil bli kunngjort gjennom nasjonale anskaffelsesprosesser, og kan variere på grunn av produktets modenhet og markedstilgjengelighet. Dokumentet fokuserer på robuste håndholdte enheter som skal brukes i tøffe forhold. Tilsvarende krav til annet bruk kan publiseres på et senere tidspunkt.
Les dokumentet PPDR Rugged Handheld Device for heavy use.
Tilrettelegger for videreutvikling
Konseptet som er valgt er egnet til å ivareta muligheter for videreutvikling av løsninger og tjenester i tråd med nød- og beredskapsaktørenes behov. Det er i stor grad brukerne selv som vet hvilke tjenester de trenger og som må kobles på systemet nytt nødnett.
Det er også viktig å sikre fleksibilitet til å kunne inkludere nye brukere og unngå uønsket påvirkning på konkurransen i mobilmarkedet.