Om 110-sentralene

110 er brann- og redningsvesenets nødtelefon. 110-sentralene mottar henvendelser om brann, ulykker og redningsoppdrag.  Det er i dag tolv 110-sentraler som dekker hver sin region.

Innhold

    Innhold

    Ansvar, oppgaver og bemanning

    110-sentralene skal hjelpe nødstilte ved brann og andre ulykker og skal sikre at nødvendig informasjon fra innringer innhentes så raskt og korrekt som mulig. Når lokaliseringen og omfanget av en brann eller ulykke er fastslått, vil operatøren utalarmere innsatsressurser fra brann- og redningsvesenet. Alarmbehandlingstiden til 110-sentralen skal normalt ikke overstige 90 sekunder. Under hendelser fungerer 110- sentralen som kommunikasjonssenter for de utalarmerte ressursene. 

    Alle 110-sentralene er døgnbemannet av heltidspersonell. Bemanningen er på minst to operatører, hvorav én skal utøve vaktledelse. Operatørene skal ha utdannelse og erfaring som beskrevet i brann- og redningsvesenforskriften. 

    Organisering

    Det er DSB som fatter vedtak om hvilke kommuner som har ansvar for å etablere en 110- sentral innenfor en fastsatt region. Alle kommunene i 110-regionen plikter å knytte seg til sentralen og betale sin andel av kostnadene til etablering og drift. En risiko- og sårbarhetsanalyse og beredskapsanalyse skal ligge til grunn for organiseringen og bemanningen.

    Drift av nødmeldesentralene (110-sentralene) er et kommunalt ansvar. Kommunene skal sørge for at 110-sentralene bemannes, utrustes og opereres slik at de til enhver tid fyller behovet for mottak og registrering av nødmeldinger, alarmering av personell og kommunikasjon med innsatsstyrkene og den som melder ulykken.

    110-sentralene har ulik eierstruktur. De kan være organisert som interkommunale selskap, etter vertskommunemodellen, som kommunalt foretak eller som en del av eget brann- og redningsvesen.

    Det er ulikt hvor mange kommuner som er tilknyttet de ulike 110-sentralene, hvor mange innbyggere det er i hver region, og hvilket geografisk areal som dekkes innenfor regionene. Mer informasjon om dette finnes i DSBs kart.

    110-regionene har tilnærmet sammenfallende geografiske yttergrenser med politidistriktene. Det er noen få unntak som følge av beredskapssamarbeid mellom brann- og redningsvesen i ulike kommuner. 

    Samordning

    Etablering og drift av 110-sentralen skal samordnes med nødmeldesentralene for helse og politi. Ved behov for felles innsats med akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK-sentral med nødnummer 113) og politiets operasjonssentraler (nødnummer 112), iverksettes trippelvarsling. Trippelvarsling er primært en konferansekoblet telefonsamtale hvor operatørene på alle nødmeldesentralene kan koordinere sin innsats. Nødetatene har en felles prosedyre for trippelvarsling.

    Les mer om trippelvarsling. 

    Flere 110-sentraler er samlokalisert med politiets operasjonssentral (112) og helsetjenestens akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK).

    Les mer om samlokalisering.

    Fagsentraler

    110-sentralene er fagsentraler og utfører tjenester for sine tilknyttede brann- og redningsvesen. Tjenesteutførelsen reguleres gjennom avtaler som sentralene etablerer med brann- og redningsvesen i regionen. 110-sentralen er ikke en ledelses- og koordineringssentral slik operasjonssentralen er for politiet. Politiets operasjonssentral skal lede og koordinere den samlede politiinnsatsen i politidistriktet. Slik myndighet har ikke 110-sentralene på brannområdet. Det er brannsjefen som er gitt denne myndigheten i brann- og eksplosjonsvernloven.

    Tilleggsoppgaver

    110-sentralene utfører også andre oppgaver knyttet til kommunenes beredskap. Eksempler på tilleggsoppgaver kan være mottak av trygghetsalarmer, alarmer fra tekniske tjenester, heisalarmer og overvåking av oppdrettsanlegg. Flere sentraler tar imot innbrudds- og brannalarmer fra private boliger og virksomheter. Regelverket setter ingen begrensninger for hvilke tilleggsoppgaver dette kan være, så lenge de ikke går utover de lovpålagte oppgavene. 

    110-distrikt Lokasjon 110-sentral Samlokalisert Foretaksnavn 110-sentral
    Finnmark Kirkenes 110, 112, 113 110 sentralen for Finnmark
    Troms Tromsø   110-sentralen for Troms
    Nordland Bodø 110, 112, 113 Salten Brann IKS
    Trøndelag Trondheim   Midt-Norge 110-sentral IKS
    Møre og Romsdal Ålesund 110, 112 Møre og Romsdal 110-sentral KF
    Vest Bergen   110 Vest, Bergen brannvesen
    Sør-Vest Sandnes   Alarmsentral Brann Sør-Vest (ABSV)
    Agder Kristiansand 110, 112, 113 110 Agder IKS
    Sør-Øst Tønsberg 110, 112 Sør-Øst 110 IKS
    Oslo Oslo   110-sentralen i Oslo, Oslo brann- og redningsetat
    Øst Ski 110, 112 Øst 110-sentral IKS
    Innlandet Hamar 110, 112 Alarmsentral Brann Innlandet

    Kontakt brannvesenets 110-sentral

    Ved brann, ulykker eller andre akutte situasjoner, ring nødnummer 110. Om du er i tvil om du skal ringe, er du ikke i tvil – ring 110.

    For generelle henvendelser og eller spørsmål til 110-sentralen som ikke handler om en nødsituasjon kan publikum kontakte 110-sentralen i din region på telefonnummer som vist i oversikten under eller på nettsiden til ditt brannvesen/110-sentral.

    110-region Nødnummer Andre henvendelser
    Finnmark 110 78 97 94 00
    Troms 110 77 75 95 00
    Nordland 110 75 54 68 50
    Trøndelag 110 73 95 76 99
    Møre og Romsdal 110 70 11 99 99
    Vest 110 56 12 48 00
    Sør-Vest 110 51 91 85 00
    Agder 110 37 06 55 50
    Sør-Øst 110 33 31 41 10
    Oslo 110 23 03 99 00
    Øst 110 64 91 31 00
    Innlandet 110 61 14 80 00