Kommunikasjon

Kommunikasjon og holdningsskapende arbeid er et viktig virkemiddel for å forebygge brann. Mange branner kan unngås gjennom økt bevissthet og endret adferd. 

Nasjonale kampanjer

DSB står side om side med brann- og redningsvesenet og andre aktører i nasjonale kampanjer for å gi informasjon og kunnskap om brannsikkerhet til befolkningen generelt og til spesifikke målgrupper.

Brannvernuka

Brannvernuka er en informasjonskampanje som gjennomføres hvert år i uke 38. Kampanjen blir arrangert av Brannvernforeningen, DSB og Gjensidigestiftelsen i samarbeid med brann- og redningsvesen og det lokale elektrisitetstilsynet (DLE) over hele landet.

Les mer om kampanjen på Brannvernuka.no.

Røykvarslerdagen og Aksjon boligbrann

Aksjon boligbrann er en årlig informasjonskampanje som blir arrangert av DSB, Brannvernforeningen og Gjensidige. Representanter fra brann- og redningsvesenet og det lokale elektrisitetstilsynet (DLE) står for den lokale gjennomføringen. Aksjonen blir innledet med røykvarslerdagen den 1. desember og fortsetter med en landsomfattende boligkontroll som går over tre dager. 

roykvarslerdagen.no finnes informasjon om røykvarslere og om generell brannsikkerhet.

Hånd med utstrakt finger som trykker på en røykvarsler
Foto: Colourbox

Informasjonsmateriell

Blant mennesker over 65 år, skjer 6 av 10 ulykker i hjemmet. 80–90 prosent av skadene skyldes fallulykker. Eldre er også overrepresentert i dødsbranner. Enkle tiltak kan gjøre hjemmet tryggere, og dette kan du lese mer om i brosjyren «Trygghet i hjemmet for eldre». Brosjyren finnes både på bokmål og nynorsk. 

Kvinne med kort hår og briller holder rundt skuldrene på en eldre kvinne med grått, krøllete hår
Foto: Johnér

Undervisningsmateriell

Brannvernforeningen og DSB har laget undervisningsopplegg om brannvern til elever i 6. og 9. klasse.

Undervisningsopplegget finner du på Brannvernskolen.no