Tolkningsuttalelser

Tolkninger og prinsippavgjørelser om brann- og eksplosjonsvernloven.

Innhold

    Innhold

    § 11 Oppgaver i krise og krig

    Det følger av lovens forarbeider at brann- og redningsvesenet har de samme oppgavene i fredstid som i krig- og krisesituasjoner. Oppgavene i krig- og krisesituasjoner forutsettes regulert i forskrift. Per i dag foreligger ikke slik forskrift.

    DSBs uttalelse (pdf) 

    Forsvarets tjenesteplikt går foran brann- og redningsvesenets tjenesteplikt dersom det skulle oppstå en prioriteringskonflikt. Brann- og redningspersonell kan få fritak fra oppmøte i Forsvaret ved krise eller krig fordi de dekker en samfunnskritisk funksjon.

    Informasjon om ordningen og søknadsskjema finnes på Forsvaret.no.

    Om bruk av nød-bestemmelsen i brann- og eksplosjonsvernloven § 17 for å opprettholde brannberedskapen i kommunen, og når tjenesteplikt i brann- og redningsvesenet konkurrerer med andre samfunnskritiske funksjoner, vises det til DSBs vurderinger til loven § 17.

    § 11 hvilke tjenester det kan tas betalt for

    DSB får mange spørsmål fra brann- og redningsvesenet om hvilke oppdrag som er lovpålagt, og hvilke tjenester det kan kreves refusjon eller tas betalt for.

    DSB har redegjort for forholdet i brev til Storfjord kommune brann- og feiervesen (pdf).

    Vi har samtidig vedlagt en tidligere kartlegging fra 1995 (vedlegg 1) som viser hvilke tjenester det er vanlig å ta betalt for samt et brev fra DSB av 2006 (vedlegg 2) som redegjør særskilt for tjenester knyttet til boligalarmanlegg.

    Vedlegg 1: Rapport fra DBE/1995 om Brannvesenets adgang til å ta betaling for sine tjenester

    Vedlegg 2: Brev fra DSB om boligalarmanlegg datert 30. mai 2006

    § 11 Redning av dyr

    Hvilket ansvar brann- og redningsvesen har ved redning av dyr

    DSB fastslår at redning av dyr faller innenfor brann- og eksplosjonsvernlovens formål om å beskytte liv, men anses som en tilleggsoppgave. Søk og redning etter dyr, spesielt ikke-akutte situasjoner, bør vurderes gjennom kommunens ROS-analyse og prioriteres lavere enn lovpålagte oppgaver som brannberedskap. Slike oppgaver kan ofte utføres av frivillige organisasjoner. Ved flere hendelser må brannvesenet prioritere sine lovpålagte oppgaver.

    Brev fra DSB (pdf)

    § 12 Skadestedsledelse og ordensmyndighet

    Se DSBs uttalelse om forståelse og praktisering av brann- og eksplosjonsvernloven § 12 første ledd bokstavene b og c her

    § 17 Nød-bestemmelsen

    Tjenesteplikt i brann- og redningsvesenet (nød-bestemmelse)

    Under covid-19 pandemien ble bruk av nød-bestemmelsen i brann- og eksplosjonsvernloven § 17 vurdert.

    Ved personellmangel kan kommuner pålegge enhver myndig person tjenesteplikt i brannvesenet for å sikre tilstrekkelig beredskap, uten å måtte dispensere fra lovens kvalifikasjonskrav. Bestemmelsen er ment for spesielle situasjoner, som pandemien, hvor det kan bli utfordrende å opprettholde vanlig brannberedskap. Kommunen er ansvarlig for opplæring og sikringstiltak for innkalt personell.

    Brev fra DSB (pdf)

    Bruken av nød-bestemmelsen må balanseres slik at den ikke svekker andre kritiske beredskapsorganisasjoner.

    Brev fra DSB (pdf)